Vragen en antwoorden

1. Wat is GasWaterLicht.nl?

GasWaterLicht.nl is een onafhankelijke website waar u alle energieleveranciers kunt vergelijken en ook direct de overstap kan regelen. U kunt het contract en de leverancier selecteren die u het meeste aanspreekt. U kunt contracten vergelijken op basis van verschillende criteria, zoals prijs, contractlengte en soort stroom (groen of grijs). Vervolgens kunt u direct de aanvraag plaatsen, en neemt GasWaterLicht.nl de afhandeling volledig voor haar rekening. U kunt dus zorgeloos overstappen of een nieuwe aanvraag plaatsen.

2. Zijn de diensten van GasWaterLicht.nl gratis?

Ja, het overstappen naar een andere leverancier via GasWaterLicht.nl is gratis. De kosten die gemaakt worden, worden betaald door de leveranciers, en niet door u als consument. De leveranciers betalen aan GasWaterLicht.nl een kleine vergoeding voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Daarbij plaatsen zij hun voordeligste actietarieven bij ons op de site, zodat u altijd verzekerd bent van het meest voordelige contract.

3. Waaruit blijkt dat GasWaterLicht.nl onafhankelijk vergelijkt?

GasWaterLicht.nl heeft geen banden met de energieleveranciers die op de site staan. Daarbij wordt er door de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht gehouden op GasWaterLicht.nl. Ieder jaar worden wij getest op de onafhankelijkheid. Ook kunnen wij geen invloed uitoefenen op de volgorde waarin de leveranciers naar voren komen in de vergelijkingsresultaten, omdat wij de actuele tarieven van de leveranciers hanteren in de vergelijking. Ook hierop wordt toezicht gehouden door de NMa.

4. Hoe gaat het overstappen in zijn werk?

Overstappen naar een andere leverancier kan in drie eenvoudige stappen!

  1. Voer uw postcode, huisnummer, verbruik en huidige leverancier in. Als u uw jaarlijkse verbruik niet precies weet, dan kunt u een gemiddelde invoeren.
  2. U klikt op ‘Bereken nu’ en alle beschikbare contracten komen naar voren. Aan de hand van de filters kunt u de contracten opvragen die aan uw wensen en eisen voldoen. Vervolgens selecteert u het contract dat u wilt aanvragen.
  3. In het aanvraagscherm vult u uw overige gegevens in. Door vervolgens op ‘Bevestigen’ te klikken, wordt de overstap in werking gesteld. U krijgt en bevestiging per e-mail. U hoeft nu niets meer te doen!

5. Hoe lang duurt het voordat de overstap daadwerkelijk heeft plaatsgevonden?

Dit hangt af van uw huidige contractvorm. Er zijn drie mogelijkheden:
– Vrij opzegbaar contract
De overstap is gemiddeld binnen drie weken afgerond

– Nog lopend vast contract
De levering wordt overgenomen op het moment dat uw oude contract afloopt. Indien u toch wilt overstappen en bereid bent een contractbreukboete te betalen, dan kunt u dit aangeven bij uw nieuwe leverancier.

– Geen contract (aanvraag voor nieuw adres)
In het geval u gaat verhuizen of onlangs verhuisd bent, kan de overstap binnen 3 dagen geregeld worden. U kunt in dit geval contact opnemen met onze klantenservice. Wij zorgen dan voor u dat de aanvraag bespoedigd wordt!

6. Moet ik zelf het contract bij mijn oude leverancier opzeggen?

Nee, dit is in principe niet nodig. Toch adviseren wij u voor de zekerheid toch de opzegbrief, die u bij de bevestigingsmail ontvangt, op te sturen. Deze brief kunt u uitprinten en direct posten. Dit is een extra zekerheid voor het uitzonderlijke geval dat er ergens iets misgaat in het overstapproces.

7. Uit welke kosten bestaat mijn energierekening?

Er zijn verschillende onderdelen aan te geven waaruit uw energierekening is opgebouwd. Er is een splitsing te maken tussen de kosten voor gas en de kosten voor stroom. Deze twee onderdelen bestaan weer uit andere kosten zoals leveringskosten, transportkosten, meterhuur heffingen en belastingen. Wanneer u overstapt naar een andere leverancier, dan kunt u besparen op de leveringskosten. Deze kunnen veel verschillen per leverancier. Door op GasWaterLicht.nl de vergelijking te maken, kunt u zien waar u het minste gaat betalen voor uw energierekening.

8. Zijn de prijzen op GasWaterLicht.nl hetzelfde als op mijn energierekening?

Ja, deze prijzen en tarieven komen overeen. De leverancier rekent de tarieven en prijzen die op de site vermeld staan. Wij krijgen deze prijzen/ tarieven door van de energieleverancier en zorgen ervoor dat deze prijzen altijd up to date zijn, zodat u altijd precies krijgt wat u aanvraagt.

9. Kan ik mijn contract voortijdig beëindigen?

Ja, dat kan. U moet dan wel een boete betalen wegens contractbreuk. De hoogte van deze boete is afhankelijk van de resterende looptijd. Hieronder ziet u een overzicht van de boetes:

  • Contract stilzwijgend verlengd : €25 per product (€50 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd minder dat 1,5 jaar : €50 per product (€100 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd 1,5- 2 jaar : €75 per product (€150 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd 2-2,5 jaar : €100 per product (€200 indien gas en stroom)
  • Resterende looptijd meer dan 2,5 jaar : €125 per product (€250 indien gas en stroom)

10. Wordt mijn gas licht en water tussentijds afgesloten als ik overstap?

De levering zal tussentijds niet worden afgesloten. De overstap is een administratieve afhandeling en de stroomlevering zal dan ook gewoon doorgaan. Ook aan uw meter, aansluiting en leidingen hoeft niets te veranderen. De netbeheerder gaat alleen over tot afsluiting als rekeningen gedurende een bepaalde periode niet betaald worden, of als er na een wisseling van bewoners te lang wordt gewacht met het aanmelden van een nieuwe leverancier door de nieuwe bewoner.

Vragen en antwoorden
10 (100%) 3 votes